top of page

Afvallen lastig of toch niet?


Afvallen blijkt toch altijd weer lastig te zijn, maar er zijn genoeg mensen waar het wel bij lukt. Ik wil daarom een aantal tips geven om je kans op succes te verhogen.


Het afvallen zelf gaat vaak wel goed, maar als je eenmaal de kilo's kwijt bent, wil je ze er ook af houden. Dat is vaak de uitdaging, vooral op de lange termijn. Maar uitdagend betekent niet onmogelijk. Wat kun je doen om op gewicht te komen en te blijven!

1. Omarm groenten en fruit. Streef ernaar om bij elke maaltijd meerdere porties groenten en fruit te eten. Zo zitten je maaltijden boordevol essentiële voedingsstoffen. Bovendien bevatten groenten en fruit weinig calorieën en veel vezels - dat is een winnende combinatie, want het betekent dat deze voedingsmiddelen je helpen je vol te houden zonder een hoop calorieën aan je maaltijd toe te voegen. Ben niet bang voor een teveel aan fruitsuikers. De voedingsstoffen zorgen er o.a. voor dat suikers verbruikt worden als energie en niet kunnen worden opgeslagen op de verkeerde plaatsen. Mocht het lijken dat je na een paar dagen juist lijkt bij te komen, wees dan gerust. Dit is een 'opruimreactie' en dit kan resulteren in het vast houden van vocht. Dit zal vanzelf weer verdwijnen.


De beste groenten en fruit voor gewichtsverlies zijn:

Bessen, appels, peren, bloemkool, broccoli, rauwe spinazie, rauwe boerenkool, radijs, snijbiet, koolraap, bleekselderij en dan vooral pure bleekseldrijsap (drink 500ml 15 minuten voor je ontbijt).

Probeer fruit en groenten ook te combineren. Deze combi doet wonderen om je stressbestendiger te maken. Door het maken van smoothies heb je heel snel mooie combi's te pakken en de smaak is heerlijk!


2. Maak zelf je maaltijden. Het lijdt geen twijfel: maaltijden eten in restaurants, kant-en-klare-maaltijden of afhalen is de makkelijkere optie. Bovendien is het niet nodig om de afwas aan het einde van uw maaltijd te doen. Maar aan dat gemak hangt een prijskaartje: als een maaltijd door iemand anders wordt bereid, weet je niet wat erin gaat. En heel vaak bevatten deze maaltijden veel (ongezonde) vetten, onnodige chemische toevoegingen en zijn het te grote porties, wat kan leiden tot overeten. Doe je best om het grootste deel van je kookkunsten zelf te doen.


3. Eet tot 12 uur alleen maar fruit en groenten en eet absoluut geen vet tot 12 uur. Dus geen dierlijke producten, geen boters en oliën, geen melk, geen yoghurt, geen ei, geen noten, zaden en pitten. Ook geen plantaardige melk, zoals amandelmelk, ook geen avocado's. Vet blokkeert de opname van suiker en als suiker niet verbruikt wordt, sla je het op en op.de verkeerde plaats!


4. Eet als tussendoortje een combi van fruit en groente. Dit geeft een verzadigd gevoel en zorgt ook nog eens voor een flinke stressreductie. De combi voedt namelijk de bijnieren. Bijvoorbeeld: een banaan en een komkommer of een banaan en een vijg of een rode appel, stengel bleekselderij en een dadel (merk Medjoul).


4. Eet minder vlees, vis of gevogelte. Ook dit bevat vet en kan de opname van suiker blokkeren. Houdt het op eenmaal per dag en bij voorkeur bij het avondeten. Probeer overdag dus veganistisch te eten. Veel fruit en veel bladgroenten.

5. Als je mensen vraagt die veel zijn afgevallen, zullen de meeste aangeven dat ze bij hebben gehouden wat ze eten. Doe dit dus ook! Dit zal u helpen uw succes te zien en verantwoordelijk te zijn voor uw keuzes. En bijhouden wat je eet en drinkt is eenvoudig: je kunt een foto maken van elke maaltijd, een eetdagboek bijhouden of een app gebruiken. Zelf gebruik ik het liefst de app van www.fatsecret.nl Het is even wat werk, maar het geeft je een goed overzicht hoe ver je kunt gaan. Je zult ook merken dat als je dierlijke producten vermindert, je veel meer kunt eten. Honger lijden is daarmee verleden tijd!

6. Zoek steun. Word lid van een club, ga naar de sportschool, zoek een bootcampgroep met slanke mensen. Vraag hun hoe ze slank blijven. Schaam je je, probeer dit dan aan de kant te zetten. Zoek hier anders ook hulp voor. Iedereen zal respect tonen voor de stappen die je zet. Jij kunt het ook!

7. Heb je last van je schildklier en of andere Chronische klachten, dan zijn bovenstaande tips zeker goed voor je, maar zoek dan hulp om deze klachten aan te pakken. Een lichaam met klachten ervaart stress en een lichaam met stress valt moeilijk af. Focus eerst op je gezondheid, het afvallen komt dan vanzelf.

Nou, geniet van je dag en van je eten! Groet Aschwin van Diermen

117 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page