top of page

Kruisbloemige groenten


Had je daar al eens van gehoord? Dit zijn voedingsmiddelen zoals kool, boerenkool, broccoli, broccoli rabe, bloemkool, spruitjes, boerenkool, rucola en mosterdgroenten, ze behoren tot de kruisbloemige familie. Kruisbloemige groenten zijn als de meest charismatische mensen - die individuen met sprankelende persoonlijkheden en die ook het beste in hun metgezellen naar boven halen. Dat komt omdat naast de verbazingwekkende eigenschappen van kruisbloemigen waarover je hieronder leest, ze ook het onontdekte wondervermogen hebben om verborgen reinigende en genezende vermogens in ander voedsel te activeren wanneer ze in bepaalde combinaties worden gegeten. (Zie "Tips" voor details.) Deze groep voedingsmiddelen heeft de laatste tijd negatieve aandacht gekregen vanwege verkeerde informatie. Als je hebt gehoord dat deze voedingsmiddelen "goitrogeen" zijn en daarom slecht voor de schildklier, wees gerust - dit is onjuist. Kruisbloemige groenten zijn de beste vriend van de schildklier: ze onttrekken straling aan de schildklier die daar is terechtgekomen door tandheelkundige en medische blootstelling. Ze bestrijden ook de virusbelasting die achter zoveel schildklieraandoeningen zit. Kruisbloemigen helpen een verscheidenheid aan kankers te voorkomen, waaronder borstkanker, reproductieve kankers (zoals eierstok-, baarmoeder- en baarmoederhalskanker), hersenkanker, darmkanker en longkanker. Ze zijn vooral goed voor de gezondheid van de longen; vanwege hun zwavelrijke karakter herstelt en stimuleert elke groente in deze familie de groei van longweefsel. Zwavel is een van de weinige mineralen die zich vertakt in andere vormen van zichzelf - een chemisch proces dat de wetenschap aan de oppervlakte heeft ontdekt en waarvan de volledige betekenis nog moet worden benut. Kruisbloemige groenten bevatten twee soorten zwavel, één in macrominerale vorm en de andere als begeleidend micro-zwavelsporenmineraal. Samen dringen ze longweefsel binnen om groei, regeneratie en genezing te stimuleren, en ze herstellen en herstellen ook longlittekenweefsel. Kruisbloemigen zijn ook rijk aan vitamines zoals B-vitamines en A, C, E en K. Laten we enkele van de individuele kruisbloemigen eens nader bekijken:


Rode kool: De kleurstoffen die deze kruisbloemige kleur geven zijn de toppers als het gaat om ziektebestrijdende pigmenten. De zwavel in de kool voert de fytonutriënten van deze pigmenten met groot gemak naar de lever, waardoor rode kool een van de meest verjongende voedingsmiddelen voor de lever is. Rode kool kan zelfs helpen om littekenweefsel in de lever te vertragen en om te keren.


Boerenkool: Wanneer bindweefsel wordt aangevallen door een virus, ontstoken, zeer gevoelig en/of zwak is, is dit een van de snelste wegen naar chronische ziekte. Voor de persoon die te maken heeft met bindweefselbeschadiging, pijn, of ontsteking van de gewrichten, is boerenkool een geheim wapen dat een dubbele klap geeft: terwijl de ontstekingsremmende verbindingen virussen helpen vernietigen, helpen de biologisch beschikbare fytonutriënten de celgroei en de productie te stimuleren van gezond, nieuw bindweefsel. De stengels bevatten voedingsstoffen die antibacteriële eigenschappen hebben. Door boerenkool te stomen of aan een soep toe te voegen, komen hun geneeskrachtige eigenschappen naar voren, zodat wanneer je ze consumeert, hun voedingsstoffen door je lichaam reizen en als een antibioticum werken. (Als oma's kippensoep gemaakt zou zijn met boerenkool, zou het echt een antibioticum zijn.)


Bloemkool: Deze kruisbloemige bevat het sporenmineraal boor, waarvan ook bekend is dat het het endocriene systeem helpt - en toch krijgt bloemkool meer aandacht voor de zogenaamde goitrogenen die het bevat. Bloemkool doet precies het tegenovergestelde van wat de hype zegt: het helpt de schildklier en de rest van het endocriene systeem (inclusief de hypothalamus en de bijnieren) om de virussen af ​​te wenden die echt achter problemen zoals thyreoïditis zitten. Bloemkool heeft het unieke vermogen om in rauwe staat gemakkelijk te worden verteerd, wat ideaal is, omdat rauw eten je de beste kans geeft om gemakkelijk te assimileren en het volledige potentieel van wat het te bieden heeft te gebruiken.


Broccoli: Toen je een kind was en je ouders zeiden dat je je broccoli moest eten, hadden ze gelijk. Broccoli is een multivitamine voor alle doeleinden voor het lichaam, plus het bevat biologisch beschikbare sporenmineralen en andere voedingsstoffen die alle lichaamssystemen verbeteren, inclusief het hele immuunsysteem. De natuur heeft op deze manier broccoli gemaakt, met een balans die niet kan worden geëvenaard, om iets te bieden voor elk orgaan, klier, bot, zenuw en meer in het lichaam.


Spruitjes en groene kool: Groene kool is zeer voedzaam, geweldig voor de ondersteuning van de gewrichten en het tegengaan van osteoporose. Als je van deze groente houdt, is het zeker de moeite waard om te eten. Als u echter op zoek bent naar maximale nutriëntendichtheid, kies dan voor spruitjes - ze hebben 10 keer de voeding die wordt aangetroffen in groene kool. Spruitjes brengen de gewrichtsfactor naar een hoger niveau, en ze helpen het slechte cholesterol te verlagen, het goede cholesterol te verhogen, de lever en andere dichte sponsorganen zoals de milt te zuiveren en het bloed te zuiveren.


Tips:

Bloemkool en zeewier vormen samen een krachtig ontgiftingsmiddel om chloor, schadelijk fluoride en straling van de gevoelige endocriene klieren te helpen verdrijven. Een heerlijke manier om van deze combinatie te genieten, is door rauwe bloemkool in de keukenmachine fijn te hakken en vervolgens als rijst in nori roll-ups te gebruiken. Appels en rode kool die tegelijkertijd worden gegeten, zijn vooral effectief in het verdrijven van bacteriën, wormen en andere parasieten en virussen uit de lever, milt en darmkanaal. Voor een vullend en smaakvol gerecht, combineer appels, rode kool, tahini en knoflook in de keukenmachine en hak ze fijn tot ze versnipperd en goed gecombineerd zijn. Serveer in wraps of over bladgroenten. Wanneer het met asperges wordt gegeten, verhoogt broccoli de kankerbestrijdende verbindingen in asperges. Broccoli versterkt ook de nierzuiverende fytonutriënten in asperges. Een makkelijke manier om samen van deze groenten te genieten, is door ze in dezelfde stoompan te doen. Op zichzelf zijn boerenkool en pompoenpitten beide rijk aan zink. Wanneer ze echter samen worden gegeten, combineert de zink van de boerenkool zich met de zink van de pompoenpitten en worden ze meer biologisch beschikbaar, voor maximale opname en gebruik door het lichaam. Probeer eens een pompoenpitpaté te maken, verdeel het dan over boerenkoolbladeren, bedek met je favoriete vullingen en rol het op tot burrito's.


Mochten er vragen komen, laat het me dan weten.


Groet Aschwin


113 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

留言


bottom of page