top of page

Schommelende bloedsuikerspiegel


Er wordt algemeen aangenomen dat suiker de belangrijkste oorzaak van diabetes is, wat heeft geleid tot aanbevelingen om een ​​koolhydraatarm dieet te volgen en suiker koste wat het kost te vermijden, inclusief fruit. Suiker en ongezonde koolhydraten uit zaken als gebak, cake, koekjes, donuts en snoep zijn inderdaad slecht voor ons en moeten worden vermeden. Ons lichaam heeft echter gezonde koolhydraten nodig om te functioneren, die te vinden zijn in voedingsmiddelen zoals flespompoen, zoete aardappelen, wortelen, linzen, zwarte bonen, bessen, appels en ander fruit.

Wanneer we koolhydraten eten (ongeacht de bron), breekt ons lichaam ze af tot glucose (bloedsuiker), wat de brandstof wordt die ons op de been houdt – en ons in leven houdt. Wanneer de glucosespiegel stijgt, scheidt onze alvleesklier het hormoon insuline af. Insuline helpt glucose uit de bloedbaan naar onze cellen te leiden waar het kan worden gebruikt voor energie, en houdt onze bloedsuikerspiegel stabiel. Dit proces kan echter misgaan als de alvleesklier niet genoeg insuline aanmaakt, of als sommige van uw cellen niet meer op insuline reageren, wat insulineresistentie wordt genoemd. In beide gevallen blijft de bloedsuikerspiegel verhoogd, waardoor u risico loopt op diabetes type 2.


De rol van vet

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is een vetrijk dieet een factor die u veel meer risico geeft op insulineresistentie en diabetes dan gezonde koolhydraten zoals hierboven vermeld. Hiervoor zijn verschillende redenen. Ten eerste vormen hoge bloedvetwaarden een grote belasting voor uw lever, pancreas en bijnieren, die samenwerken om uw bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Je lever moet de last dragen van het verwerken van het vet dat je eet, dus een vetrijk dieet kan de lever traag maken en niet in staat zijn om glucose op te slaan en af ​​te geven zoals zou moeten. Overtollig vet belast uw alvleesklier omdat het enzymen moet vrijgeven om de vetvertering te bevorderen.

Bovendien, wanneer de bloedvetwaarden hoog zijn, overspoelen de bijnieren het lichaam met adrenaline. Hoewel dit de spijsvertering versterkt om vet door uw systeem te helpen verplaatsen, kan overtollige adrenaline de alvleesklier ook overbelasten, waardoor het vermogen om voldoende insuline te produceren om uw glucosespiegels onder controle te houden, wordt verminderd. Ten slotte kunnen hoge bloedvetwaarden voorkomen dat glucose cellen binnendringt. Dit wil niet zeggen dat alle vetten, zelfs gezonde vetten zoals noten, zaden en avocado's, slecht voor ons zijn en volledig geëlimineerd moeten worden.

Ongeacht het door u gekozen dieet, de vetinname hoeft alleen maar te worden gematigd om te hoge bloedvetwaarden te voorkomen wanneer u te maken heeft met prediabetes of diabetes type 2. Als u bijvoorbeeld veganistisch eet, verminder dan de hoeveelheid vet die u binnenkrijgt uit noten, notenboter, zaden, oliën, avocado's, enz. Als u vegetariër bent, verminder dan eieren, zuivelproducten, noten, zaden, oliën, avocado, enz. Als uw dieet dierlijke eiwitten bevat, verminder dan tot één portie vlees per dag (zelfs mager vlees bevat aanzienlijke hoeveelheden vet).

Door op deze manier vet terug te dringen, wordt de belasting van uw pancreas, lever en bijnieren verlicht, wat een grote bijdrage levert aan het voorkomen en/of genezen van diabetes.


Vetrijk dieet

Kiest u voor een ​​vetrijk dieet (wat uw A1C-waarden op korte termijn kan normaliseren), wordt het vooral belangrijk om uw koolhydraatinname te beperken, aangezien een dieet met veel vet en koolhydraten samen uw lichaamssystemen enorm zal belasten. Uiteindelijk zal het verminderen van vet in de voeding en het opnemen van gezonde koolhydraten van de hierboven genoemde soort u helpen de beste kans te maken op genezing van diabetes en helpen uw A1C-waarden op een meer permanente basis binnen een gezond bereik te houden.


De rol van adrenaline

Een voorbode van diabetes type 2 is hypoglykemie (wanneer de glucosespiegel onder normaal daalt), wat te wijten is aan een stagnerende, trage, overbelaste of verzwakte lever en disfunctionele bijnieren. In feite beginnen zowel diabetes type 2 als hypoglykemie meestal met slecht functionerende bijnieren. Wanneer u bijvoorbeeld chronische stress ervaart, scheiden uw bijnieren grote hoeveelheden adrenaline af, wat zeer schadelijk is voor de alvleesklier. Hypoglykemie kan ook optreden als u niet elke twee uur ten minste een lichte, uitgebalanceerde snack eet, bijvoorbeeld fruit (voor suiker en kalium) en groente (voor natrium).

Het overslaan van maaltijden dwingt je lichaam om de glucoseopslag van je lever op te gebruiken, waardoor het lichaam adrenaline gaat gebruiken, wat je alvleesklier kan beschadigen en kan leiden tot insulineresistentie. Te weinig adrenaline kan ook uw alvleesklier aantasten, omdat het deze dwingt om overuren te maken om dit te compenseren. Bijnieruitputting, waarbij onstabiele bijnieren afwisselend te veel en te weinig adrenaline produceren, kan ook schadelijk zijn voor uw alvleesklier, omdat deze droge periodes van adrenaline probeert te compenseren en vervolgens verschroeid raakt door overstromingen ervan. ( klik hier voor meer informatie over bijniervermoeidheid )


Genezende voedingsmiddelen

Naast het verminderen van de vetinname, is het belangrijk om gezonde koolhydraten in uw dieet op te nemen. Genezende koolhydraten zoals pompoen, zoete aardappelen, andere wortelgroenten en fruit bevatten essentiële voedingsstoffen voor een optimale gezondheid, en wanneer de natuurlijke suikers in deze gezonde koolhydraten aan deze voedingsstoffen gebonden zijn, veroorzaakt dit geen grote schade aan uw bloedsuikerspiegel zoals verwerkte suiker doet.

Wilde bosbessen, papaja's, bramen, appels en frambozen zijn topvruchten om te eten als u diabetes type 2 of hypoglykemie heeft. Groenten om op te focussen zijn spinazie, selderij, spruiten, boerenkool en asperges. Deze voedingsmiddelen helpen de lever te ontgiften, het glucosegehalte te versterken, de alvleesklier te ondersteunen, de bijnieren te stimuleren en insuline te stabiliseren. Om uw bloedvet onder controle te houden, kunt u het beste kaas, melk, room, boter, eieren, bewerkte oliën en alle suikers vermijden, behalve rauwe honing en fruit.

Hoewel deze aanbevelingen in strijd zijn met conventionele strategieën voor het voorkomen en beheersen van diabetes type 2, verlicht het benadrukken van voedzame groenten en fruit en het verminderen van voedingsvet de belasting van uw lever, alvleesklier en bijnieren, waardoor ze ervoor zorgen dat ze hun taken kunnen uitvoeren, inclusief het zo stabiel mogelijk houden van uw bloedsuikerspiegel. Maak vrienden met gezonde koolhydraten en fruit, beperk uw vetinname en herwin het gezonde leven dat u hoort te leven!


Groet Aschwin


Orthomoleculair therapeut

Lyme hersteltherapeut




39 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page