top of page

De echte kracht van uien!


Prei, bieslook, lente-uitjes, rode uien, gele uien, witte uien, sjalotten en elk ander type look dat je lekker vindt, zijn de antibiotica van de natuur. Helaas eten mensen niet vaak veel uien - misschien een keer per maand een schijfje in de soep, of een keer per week een plakje bovenop een salade. Om echt te profiteren van de antibacteriële eigenschappen van uien, moeten we ze meer centraal stellen in ons leven. Sommige mensen klagen over spijsverteringsproblemen als ze uien eten. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn uien echter geen irriterende stoffen. Integendeel, ze zijn zeer medicinaal. Krijg je maagklachten door uien, dan is dat een indicatie dat je een verhoogd gehalte aan onproductieve bacteriën in het spijsverteringskanaal heeft. De uien werken eraan om die bacteriën te elimineren en de resulterende afsterving kan zich vertalen in tijdelijk ongemak. Een specifieke aandoening waar veel mensen tegenwoordig mee te maken hebben, is SIBO, dat grotendeels een mysterie is voor de medische wereld. Wat gewoonlijk verantwoordelijk is voor deze bacteriële overgroei in de dunne darm zijn Streptococcus A en B, verschillende stammen van E. coli, C. difficile, H. pylori, Staphylococcus en/of verschillende soorten schimmels (exclusief Candida, de natuurlijke schimmel die we nodig hebben overleven). Uien zijn een van de meest succesvolle voedingsmiddelen ter wereld om bacteriële overgroei in het lichaam tegen te gaan, waardoor ze een ster zijn voor iedereen die met SIBO te maken heeft. Deze kwaliteit verhoogt ook de aanmaak van B12 door het lichaam.


Als u uien vermijdt vanwege een gevoelig spijsverteringskanaal, probeer ze dan eerst in zeer kleine hoeveelheden aan uw dieet toe te voegen. Na verloop van tijd zal hun reinigende effect je in staat stellen grotere porties ervan te verdragen. We zouden er allemaal goed aan doen om vrienden te maken met uien. De zwavel die ze bevatten (inclusief de fytonutriënt allicine, andere organosulfiden en andere zwavelverbindingen) maakt deel uit van wat uien tot het antibioticum van de natuur maakt. Het is ook verantwoordelijk voor het bevrijden van het lichaam van blootstelling aan straling, het uitstoten van virussen en het verwijderen van DDT en andere pesticiden, herbiciden en giftige zware metalen. De zwavel in uien maakt ze geweldig voor het verlichten van gewrichtspijn, degeneratie, ongemak en voor het repareren van pezen en bindweefsel. Als je een ijzertekort hebt, zijn uien ook erg nuttig, omdat hun zwavelgehalte het ijzerverlies vertraagt. Rijk aan sporenelementen zink, mangaan, jodium en selenium, helpen uien de huid te verjongen en de longen te beschermen. Als je wilt dat je huid er jonger uitziet, is het een goed idee om dagelijks uien te eten. Hetzelfde geldt als je vroeger een roker was en je een deel van die schade aan je longen zou willen herstellen. Uien zijn zeer nuttig voor het aanpakken van verkoudheid en griep die bronchitis veroorzaken, en voor door bacteriën veroorzaakte longontsteking. Ze zijn ook de ultieme ontstekingsremmers voor de darmen, helpen zweren te genezen, slijm uit de ontlasting te verwijderen en het darmkanaal te kalmeren. In de oude folklore werd knoflook gebruikt om geesten en geesten weg te houden. Uien zouden een vergelijkbare reputatie moeten hebben - voor het weghouden van pathogene geesten. Door ze deel uit te laten maken van uw dieet, krijgt u een krachtige immuunboost en beschermt u tegen de pathogene wereld. De volgende keer dat je hoestsiroop of decongestivum gaat kopen, pak dan een paar verschillende soorten uien tegelijk - hoewel ze misschien niet in hetzelfde gangpad zitten, zijn uien echt een medicijn.


Tips


  • Wat je niet moet doen is uien uitspoelen of weken om ze minder scherp te maken. Deze techniek vermindert de potentie van uien, omdat het de geneeskrachtige eigenschappen verdunt die bacteriën doden en je immuunsysteem versterken om je gezond te houden.

  • Wanneer je iets eet waarvan je weet dat het geen gezonde keuze is, voeg dan wat uien toe om de schadelijke effecten tegen te gaan. (Dit betekent niet dat je een bord uienringen moet bestellen. Ondergedompeld in slecht beslag en gebakken in slechte olie, zijn uienringen niet aan te raden. Als je een hotdog eet, leg er dan wat gehakte rauwe ui op. )

  • Als je uit eten gaat in restaurants en je zorgen maakt over griepvirussen, norovirussen of voedselvergiftiging, bestel dan iets met uien. Als u bijvoorbeeld een salade bestelt, neem deze dan met ui om eventuele verontreinigingen te doden.

  • Wanneer u uien op de markt plukt, zorg er dan voor dat elke ui stevig is en niet in deukt wanneer u erin knijpt. Probeer uien te vermijden die groene uitlopers bevatten. (Dit is iets anders dan het kopen van een vers geplukte ui met het groen er nog aan - die uiengroenten zijn zeer gunstig.)

  • Experimenteer met verschillende soorten uien in verschillende gerechten. Probeer bieslook in guacamole, lente-uitjes in hummus, rode uien in salades en roerbakgerechten, prei in soepen, of probeer gestoomde gele of witte uien.

  • Als je last hebt van de sinussen, verkoudheid of griep, probeer dan de gesnipperde ui in een kom met warm tot heet water te leggen, een handdoek over je hoofd en de kom te draperen en in te ademen. Dit is een geweldige techniek om slijm af te breken en congestie los te maken.

  • Als je het snel koud krijgt, moeite hebt met opwarmen, altijd een trui moet dragen en/of last hebt van koude handen en voeten, probeer dan uien in je dagelijkse routine op te nemen om de bloedsomloop te vergroten.

Kortom weer een fantastisch voedingsmiddel die we veel vaker zouden moeten eten! Doe er je voordeel mee en laat me weten wat het je heeft opgeleverd!


Groet Aschwin

Orthomoleculair therapeut

Lyme hersteltherapeut



144 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page