top of page

De epidemie van Bijnieruitputting


Meer dan 80% van ons zal tijdens ons leven meerdere keren last hebben van bijnieruitputting. Het is een epidemie waarvan de meeste mensen geen idee hebben dat het bestaat. De weinigen die zich ervan bewust zijn, begrijpen niet volledig de oorzaak ervan of hoe ze ervan kunnen genezen. Dit is niet verrassend, aangezien de medische wetenschap nog steeds in het ongewisse zijn over deze veelvoorkomende aandoening.


Heeft u bijnieruitputting?

Als uw bijnieren onregelmatig werken, kunt u onder andere symptomen ervaren als zwakte, gebrek aan energie, concentratieproblemen, gemakkelijk in de war raken, vergeetachtigheid, moeite met het uitvoeren van basistaken die u ooit gemakkelijk vond, hese stem, slechte spijsvertering, constipatie, depressie, slapeloosheid, niet uitgerust voelen na het ontwaken uit de slaap, en afhankelijk zijn van dutjes om de dag door te komen. Enkele andere veelvoorkomende tekenen van bijnieruitputting zijn onder meer 'crashen' halverwege de ochtend of halverwege de middag, de hele dag vermoeid voelen, maar 's avonds energieker zijn en 's nachts volledig uitgeput voelen, maar niet in staat zijn om in slaap te vallen. Na de bevalling ontstaat er vaak bij vrouwen moeheid en depressie en zijn vaak het gevolg van bijnieruitputting tijdens de bevalling. Aangezien 80% van ons bijnieruitputting zal ervaren, als u een van deze symptomen heeft, kan dit ook van invloed zijn op u.

Vermoeide bijnieren kunnen ook andere klieren en organen aantasten, waaronder de alvleesklier, het hart, de lever, de hersenen en het centrale zenuwstelsel. Als u echter ernstigere vormen van bijniervermoeidheidssymptomen ervaart, kunt u neurologische vermoeidheid krijgen, die wordt veroorzaakt door de zwelling van het centrale zenuwstelsel als gevolg van virussen als Epstein-Barr en gordelroos.


De oorzaak van bijniervermoeidheid

De bijnieren zijn twee kleine klontjes weefsel in uw endocriene systeem die zich direct boven uw nieren bevinden. Het is algemeen bekend dat de bijnieren verantwoordelijk zijn voor de productie van hormonen die essentieel zijn voor uw gezondheid, zoals adrenaline en cortisol. Maar het is nog niet heel erg bekend dat de bijnieren de meeste vrouwelijke voortplantingshormonen produceren, waaronder oestrogeen, progesteron en testosteron. Dit betekent dat de gezondheid van de bijnieren een directe invloed heeft op het libido en het vermogen van een vrouw om zwanger te worden. Er wordt algemeen aangenomen dat de bijnieren stoppen met het produceren van voldoende hormonen als ze vermoeid zijn. Dit is een misvatting. In werkelijkheid varieert de functie van de bijnieren met emotionele stress, omgevingsfactoren en bestaande gezondheidsproblemen in het lichaam. Vanwege deze variabiliteit kunnen de bijnieren schommelen tussen het produceren van te veel of te weinig hormoon. Het is dit fluctuerende gedrag dat kenmerkend is voor echte bijnieruitputting, daarbij is de ene klier is altijd zwakker, sterker of zwaarder belast dan de andere, wat het genezingsproces verlengt. In feite heeft elke bijnier zijn eigen intelligentie en is verantwoordelijk voor het produceren van hormoonmengsels die specifiek zijn voor de situaties die het beheert. De linker bijnier is bijvoorbeeld primair verantwoordelijk voor de aanmaak van de hormonen die nodig zijn als iemand buikgriep of voedselvergiftiging heeft. De rechter bijnier is primair verantwoordelijk voor het produceren van de hormonen die nodig zijn wanneer iemand zich geobsedeerd voelt door een hobby of interesse in hun leven. Voor sommige situaties, zoals het omgaan met een crisis of verliefd worden, produceren beide bijnieren de nodige hormonen. Deze essentiële informatie is nog niet ontdekt, en wordt ook niet overwogen of onderzocht, en heeft invloed op ons vermogen om te genezen.


De stressreactie

De aangeboren intelligentie van ons lichaam betekent dat de bijnieren weten dat ze grotere hoeveelheden kritische hormonen zoals adrenaline produceren als we onder stress staan ​​of als we sterk geladen emotionele ervaringen hebben. Deze hormonen geven ons het vermogen om de uitdagingen aan te gaan waarmee we worden geconfronteerd als een kortstondig overlevingsmechanisme. Als de stress echter voor een langere periode aanhoudt dan waar we voor ontworpen waren, zullen de bijnieren uiteindelijk beschadigd raken en zich grillig gaan gedragen. Helaas worden er in deze moderne tijd hogere eisen aan ons gesteld dan ooit tevoren in de geschiedenis. Langdurige perioden van stress zijn eerder de norm dan de uitzondering, en we betalen ervoor met onze gezondheid.

Het zijn niet alleen de bijnieren die vermoeid zijn door frequente of constante stress. De adrenaline die uit de bijnieren stroomt, is weliswaar noodzakelijk om te overleven, maar is zeer zuur en bijtend van aard en lijkt in veel opzichten op accuzuur dat door je lichaam stroomt. Af en toe een afgifte van het hormoon is geen probleem voor het lichaam en gaat er goed mee om als het zich echt in een vecht- of vluchtsituatie bevindt, maar wanneer adrenaline herhaaldelijk het systeem overspoelt als gevolg van frequente of aanhoudende stress, wordt het snel schadelijk voor uw hersenen, alvleesklier, lever en andere organen en weefsels.


De adrenaline-epidemie

We zijn allemaal bekend met de potentieel verwoestende effecten van drugs- en alcoholverslaving, maar niemand weet dat de oorspronkelijke verslaving waarmee we als mensheid werden geconfronteerd, adrenaline zelf was. De medische wetenschap en het onderzoek zijn zich er nog niet van bewust dat adrenaline net zo verslavend is als een Schedule 1-medicijn. Hoewel het honderden en duizenden jaren geleden vrij zeldzaam was, is in het snelle, stressvolle moderne tijdperk waarin we tegenwoordig leven, 50% van ons nu verslaafd aan het adrenalinehormoon. Het is ons favoriete medicijn.

Net als bij elke verslaving, hoe meer we ernaar handelen, hoe meer we er gevoelloos voor worden. Na verloop van tijd hebben we meer van het medicijn nodig om aan de verslaving te voldoen. Dit geldt niet alleen voor mensen die houden van adrenalinesporten zoals rotsklimmen, bungeejumpen of basejumpen. Het geldt ook voor miljoenen van ons die jongleren met de eisen van een baan, kinderen, partner, het huishouden en zorgen voor ouders, andere familieleden en vrienden. Om de halsbrekende snelheid van het leven bij te houden, bevinden velen van ons zich in een bijna permanente staat van vechten of vluchten, en bijtende adrenaline stroomt constant door ons lichaam.

Zonder het te weten kan een moeder verslaafd raken aan de adrenalinestoot die haar in staat stelt haar uitputtende schema bij te houden en steeds weer aan deze kostbare hulpbron te blijven trekken. De drukbezette leidinggevende kan op adrenaline gaan vertrouwen om hem dag na dag van vroege vergaderingen, het overslaan van lunches en late avonden op het werk door te komen. Elke keer dat de adrenalinestoot die ons door een activiteit voert, voorbijgaat, is er echter altijd een onvermijdelijk dieptepunt, samen met de schade die de adrenaline in zijn kielzog achterlaat. Met onze to-do-lijsten die voortdurend worden aangevuld, is het gemakkelijk om ervoor te kiezen om door te gaan met het gedrag dat de volgende adrenalinestoot zal veroorzaken, zodat we in hetzelfde tempo door kunnen gaan. Of als we ons proberen te ontspannen, kan de toeschietreflex van de adrenaline ons ertoe leiden dat we onszelf te druk bezig houden, zodat we nog steeds adrenaline vrijgeven en gestimuleerd worden. We kunnen beginnen te vergeten hoe een gezond niveau van adrenaline voelt en zo wennen aan het gevoel van het hormoon dat door onze aderen stroomt dat we eraan verslaafd raken.


Herstellen van bijniervermoeidheid

Gelukkig is het mogelijk om te genezen van bijnieruitputting en onszelf te beschermen tegen de adrenaline die vrijkomt in stress-situaties. Laten we eens kijken naar de belangrijkste stappen voor het verbeteren van de gezondheid van de bijnieren.


De graas-techniek

Er zijn tegenwoordig enkele trends die suggereren dat we niet moeten snacken of dat het overslaan van maaltijden nuttig is voor onze gezondheid. Deze misvattingen resulteren in nog meer stress op de bijnieren. Als we meer dan anderhalf tot twee uur niet eten, daalt onze bloedsuikerspiegel en worden onze bijnieren gedwongen om adrenaline en cortisol uit te pompen om het gebrek aan suiker in de bloedbaan op te vullen. Met de corrosieve aard van adrenaline en de negatieve effecten van cortisol, kunnen de bijnieren snel overbelast raken, wat resulteert in vermoeidheid, gewichtstoename, traagwerkende lever en andere aandoeningen en ziekten. De beste eetstrategie die we kunnen gebruiken voor preventie en genezing is om elke één tot twee uur te grazen, afhankelijk van de ernst van uw symptomen van bijniervermoeidheid. Als u bedlegerig bent van vermoeidheid, moet u mogelijk elk uur grazen. Als u functioneel bent maar symptomen heeft waar u mee worstelt, dan is het ideaal als u elk anderhalf tot twee uur eet.

Het beste voedsel om op te grazen is een balans van natuurlijk glucose-, natrium- en kaliumrijk voedsel. Ik heb dit al veel vaker aangehaald in mijn berichten op Social Media, maar denk bij het ideale 'graas' voedsel aan een combi van een stuk fruit en een stuk groenten. Bv. een banaan en een stuk komkommer of wat uitgebreider een appel, selderijstengel en een dadel.

Je kunt nog steeds genieten van je normale maaltijden, maar het is belangrijk om ook geen concessies te doen aan tussendoortjes om de anderhalf tot twee uur.


Glucoseverzadiging

Glucoseverzadiging is, net als grazen, een ander belangrijk onderdeel van het bijnierherstel. Ons lichaam werkt voornamelijk op glucose (zit vnl. in fruit), samen met minerale zouten (zit o.a. in komkommers, bleekselderij, bladgroenten). Als we meer dan anderhalf tot twee uur wachten om te eten, en we hebben niet genoeg glucosereserves in onze lever (de meeste mensen niet), dan maken we ons op voor bloedsuikercrashes die resulteren in hypoglykemie en het begin van insulineresistentie, plus de adrenaline- en cortisolreacties die ik hierboven heb beschreven. Om onszelf de beste bescherming te bieden tegen bijnieruitputting en andere aandoeningen en ziekten, moeten we ervoor zorgen dat we veel glucose uit fruit en koolhydraatrijke groenten eten, samen met bladgroenten voor minerale zouten. Een voor velen nog onbekend geheim is om dagelijks een halve liter pure bleekselderijsap op een lege maag te drinken. Dit eenvoudige sap is de krachtigste manier om de bijnieren weer gezond te maken, samen met het grazen van de combi van fruit en groenten.


Hoop op genezing

De uitdagingen van het leven van vandaag betekenen dat stress een zeer reëel en vaak onvermijdelijk onderdeel van ons leven is. In feite stellen we meer stress en eisen van ons dan ooit. Maar dat betekent niet dat we bijniervermoeidheid of andere door stress geactiveerde symptomen en aandoeningen niet kunnen genezen. We moeten gewoon de ware oorzaak van onze symptomen kennen en de juiste stappen om genezing te vergemakkelijken.


De waarheid is dat je lichaam wil genezen. Het houdt onvoorwaardelijk van je en werkt elke dag hard voor je. Het enige dat u hoeft te doen, is het de middelen geven die het nodig heeft om het genezingsproces te beginnen. De eenvoudige tips die ik hier heb gedeeld, geven je een toolbox voor genezing om mee te werken. Voor meer informatie en uitleg hiervoor is mijn lezing op 15 juni a.s. over Zieke van Lyme wellicht interessant, het onderwerp bijnieruitputting zal dan uitgebreid de aandacht krijgen!


Groet Aschwin

Orthomoleculair therapeut

Lyme hersteltherapeut

Medical Medium therapeut




191 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page